Onrust nieuwe tarieven Hoeksche Waard

15 juli 2015

Onrust nieuwe tarieven Hoeksche Waard

Foto: PZH

Wederom is er onrust ontstaan over de tarieven van Arriva in de Hoeksche Waard. Ouders uit de Hoeksche Waard die een abonnement willen aanschaffen voor hun kinderen zijn nu honderden euro's duurder uit dan vorig schooljaar. Volgens Arriva zou er vorig jaar sprake geweest zijn van een vroegboekkorting.

SP Statenlid Lies van Aelst is benieuwd hoe lang de vroegboekkorting bestaan heeft: ‘Als hij langer bestaan heeft dan een jaar en het een structurele korting was, is dit eigenlijk een tariefstijging, dat is niet de bedoeling.’

Uit een verklaring van Arriva blijkt dat de vervoerder scholen heeft aangeboden abonnementen te verkopen op basis van collectiviteitskorting om daarmee de tarieven voor hun leerlingen laag te houden.

‘Hiermee wordt er mogelijk een ongelijke en oneerlijke situatie gecreëerd tussen leerlingen op een ‘kortingsschool’ en leerlingen op een school die hier niet aan mee doet. Dat moeten we niet willen,’ aldus van Aelst.

De SP vraagt het provinciebestuur in overleg met Arriva ervoor te zorgen dat de collectiviteitskorting, waar nu misschien een deel van de leerlingen recht op zal hebben, voor alle leerlingen gaat gelden. Hierbij zou het doel wat de SP betreft moeten zijn dat deze korting gelijk is aan de eerdere vroegboekkorting. Ook wil de partij weten wat de gevolgen zijn voor tarieven in de nieuwe concessie.

SP Statenlid Lies van Aelst: ‘Na eerdere problemen met tarieven in de regio versterkt deze nieuwe onrust het vertrouwen van de reiziger niet, dat mag Arriva zich best aantrekken.’