Beroepsvissers: kreeftenprobleem loopt uit de hand

12 augustus 2015

Beroepsvissers: kreeftenprobleem loopt uit de hand

Foto: SP

Kikkers, vissen, waterplanten: alles moet eraan geloven. Ontelbare Amerikaanse rivierkreeften vreten steeds meer sloten in de Krimpenerwaard compleet leeg. Beroepsvissers zitten dagelijks op het water en zien het probleem sterk toenemen. De SP ging gister op werkbezoek om meer te weten te komen.

In 2009 ging de SP ook al bij Zuid-Hollandse beroepsvissers langs vanwege het kreeftenprobleem. De schade was toen nog te overzien. Er waren wel plekken die door de kreeften waren kaalgevreten, maar nog niet op de huidige schaal.

SP-Statenlid Lies van Aelst: ‘Het gebied afzetten en de kreeftjes verwijderen was toen nog een optie. Daar heb ik ook om gevraagd, maar daar is toen geen actie op ondernomen. Inmiddels heeft het probleem zich onnodig als een olievlek verspreid. Opvissen is nu vrijwel onmogelijk, terwijl de schade aan andere dieren en waterplanten enorm toeneemt’.

Zo zien de beroepsvissers steeds vaker reigers worstelen met een klein hard rivierkreeftje, aangezien de vis weggevreten is. Ook zijn er veel minder kikkers, die ook weer voedsel voor vogels vormen. Het is een heel ecosysteem dat hierdoor problemen ondervindt. Op sommige plekken zijn ook bijna alle waterplanten en daarmee dus vrijwel al het waterleven verdwenen.

Foto: SP

Reiger in de Krimpenerwaard (11 augustus 2015)

Gemiste kans
De SP heeft het provinciebestuur na het vorige werkbezoek (2009) om maatregelen gevraagd. Dit is helaas niet gebeurd, terwijl de moeite en kosten toen nog te overzien waren. Door de nieuwe Natuurwet krijgt de provincie ook extra taken op dit gebied, waardoor de kosten mogelijk sterk oplopen.

Van Aelst: ‘Het is ontzettend jammer dat dit probleem door eerder ingrijpen te voorkomen was. Echt een gemiste kans dus. Wat we nu gaan doen is het provinciebestuur vragen wat er nu gedaan kan worden en hoe de kosten zo beperkt mogelijk kunnen blijven.

Daarnaast gaan we natuurlijk onze buurprovincies waarschuwen. In de Vinkeveense Plassen schijnen ze bijvoorbeeld al wel  massaal te zitten, maar in de Loosdrechtse Plassen nog helemaal niet. Ook dat is een belangrijk vis- en natuurgebied. En voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen’.