Bart Vermeulen: huisvestingsprobleem niet afschuiven op gemeenten

25 september 2015

Bart Vermeulen: huisvestingsprobleem niet afschuiven op gemeenten

Foto: SP

Het kabinet mag de problemen rond het huisvesten van mensen met een verblijfsvergunning –de zogenoemde statushouders– niet afschuiven op gemeenten. Het heeft de grote tekorten aan betaalbare huurwoningen namelijk zelf veroorzaakt. Dit zei SP-fractievoorzitter Bart Vermeulen afgelopen weekend op Radio Krimpenerwaard, Radio Schiedam en RTV Katwijk.

Volgens Vermeulen spelen er meerdere problemen tegelijk: ‘lokale bevolking die al zes, zeven, acht jaar op een betaalbare huurwoning wacht en urgentiehouders voor ziet gaan, baalt daarvan. En dat probleem wordt nijpender, want mensen met een verblijfsvergunning vissen in dezelfde veel te lege vijver. Beide groepen zijn dus de dupe van hetzelfde falende huur- en woningbouwbeleid.’

Het kabinet mag bij dit probleem niet wegkijken, omdat het zelfverantwoordelijk is voor de afbraak voor de sociale huursector. Door het huurbeleid en de nieuwe belasting die woningbouwcorporaties moeten betalen –de zogenoemde verhuurdersheffing– zijn veel bestaande betaalbare sociale huurwoningen verkocht, gesloopt of in prijs verhoogd tot boven de huursubsidiegrens.

Vraag naar betaalbaar groeit
De betaalbare woningen zijn niet alleen nodig voor statushouders. De komende jaren groeit het aantal mensen met een laag inkomen dat een betaalbare woning nodig heeft sowieso fors. De provincie constateert nu al een tekort van 50.000 betaalbare woningen, zo blijkt uit cijfers over Zuid-Holland.

Vermeulen: 'Dit probleem is dus echt te groot voor gemeenten. Het kabinet moet snel zorgen dat de bouw van betaalbare huurwoningen op gang komt. Bijvoorbeeld doordat de verhuurdersheffing van tafel gaat’.

Tijdelijke huisvesting
Naast het tekort aan betaalbare huurwoningen wordt ook het probleem van de asielzoekers steeds nijpender. ‘Op dit moment wordt gesproken van zo’n 700 mensen per dag, aldus Vermeulen. ‘Voor hen is tijdelijke huisvesting nodig, bijvoorbeeld in omgebouwde kantoren of andere leegstaande panden.  Ook hier kan het kabinet meer doen, in samenwerking met gemeenten en de provincies'.

Fractievoorzitter Vermeulen vindt het positief dat Commissaris van de Koning Jaap Smit snel met de Zuid-Hollandse burgemeesters op zoek gaat naar de beste aanpak, zowel voor de opvang van statushouders als van vluchtelingen.