Oude Jeroenstoren Noordwijk gerestaureerd

2 oktober 2015

Oude Jeroenstoren Noordwijk gerestaureerd

De Oude Jeroenskerk in Noordwijk staat er weer keurig bij. Met steun van de provincie is onder meer het complete voegwerk vernieuwd en de haan op de torenspits opnieuw verguld. Tot eind oktober zijn er iedere zaterdagmiddag rondleidingen voor publiek. Vanaf de toren is er schitterend zicht op het Zuid-Hollandse landschap en de zee.

Tijdens de feestelijke oplevering op 22 september  werden de klokken geluid door vrijwilligers van het klokkenluidersgilde. De vrijwilligers van de torenklimcommissie gaven verzorgden daarna een informatieve rondleiding.

SP-gedeputeerde Rik Janssen was onder de indruk:  ‘Het is mooi om te ien hoe deze prachtige toren met veel liefde en vakmanschap is gerestaureerd. Ook veel dank voor de gidsen, hun rondleidingen brengen de geschiedenis van de toren weer echt tot leven’.

Het restaureren van de toren van de 14e-eeuwse kerk was een flinke klus:behalve het voegwerk en opnieuw vergulden van het haantje zijn ook 14.000historische kloostermoppen en de leibedekking en het lood van detorenspits vervangen.

Daarnaast is het uurwerk van de kerkklok gerestaureerd en het houtwerk opnieuw geschilderd. Het resultaat van alle werkzaamheden is op zaterdagen ook te bewonderen tijdens een van de rondleidingen. Deze starten tussen twee en vier ’s middags ieder half uur.