Personenvervoer over water populair en goed gewaardeerd

13 november 2015

Personenvervoer over water populair en goed gewaardeerd

Foto: SP

Op initiatief van de SP stimuleert de provincie personenvervoer over water. Met succes: op 11 november verwelkomde de Waterbus de 1.500.000ste passagier van dit jaar. In de komende decembermaand –met onder meer de Kerstmarkt in Dordrecht– worden nog veel extra reizigers verwacht. SP-fractievoorzitter Lies van Aelst is blij met de groei en de goede waarderingscijfers.

Nieuw dit jaar is de Waterbus spits- en daldienst Rotterdam- Dordrecht. In opdracht van de provincie en de regio Drechtsteden is daar de dienstregeling doordeweeks flink uitgebreid. De reizigers waardeerden de veerdienst Rotterdam-Dordrecht-Drechtsteden ook in 2014 goed met een 8.0.

SP op werkbezoek bij de Waterbus (september 2015)

Van Aelst is blij dat zo veel mensen de weg naar de Waterbus weten te vinden: ‘De Zuid-Hollandse provinciale wegen zijn druk en zwaar belast en duur in onderhoud. In onze waterrijke provincie is vervoer over water dus een uitstekend alternatief om de wegen te ontlasten'.

Uitbreiding
Sinds 2013 nam zowel het dagelijkse (forenzen/scholieren) als het recreatieve gebruik van de Waterbus flink toe. Qua toerisme is de nieuwe halte bij Werelderfgoed Kinderdijk een groot succes. De provincie onderzoekt mogelijkheden om het Waterbusnetwerk nog verder uit te breiden met nieuwe haltes en lijnen.