Tweede Kamer steunt motie SP-D66 over intercity's Dordt

2 december 2015

Tweede Kamer steunt motie SP-D66 over intercity's Dordt

Foto: DS

Ook de Tweede Kamer verzet zich tegen de plannen van de NS om het aantal intercity’s op Dordrecht sterk te verminderen. Een ruime meerderheid steunde gister het voorstel van D66 en SP dat het kabinet oproept om een volwaardige intercityverbinding Dordrecht-Breda te behouden. De SP in Zuid-Holland maakt zich daarnaast ernstige zorgen over de verbinding met Rotterdam en andere steden in de Randstad.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Een brede coalitie in de Drechtsteden, de provincie Zuid-Holland en de andere gemeenten langs de MerwedeLingeLijn en nu ook een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen de plannen van de NS. Het dupeert vele reizigers en het is ook economisch niet bepaald goed voor de regio als de bereikbaarheid van Dordrecht per spoor sterk verslechtert’.

De gister ingediende motie richt zich uitsluitend op de intercity-verbinding Dordrecht Breda. Van Aelst: ‘Heel goed dat dat probleem nu aangepakt zal worden. Het probleem richting Rotterdam centraal, Den Haag Holland Spoor en verder blijft helaas wel. De bereikbaarheid van de hele Randstad is dus in het geding. Wij zullen ons dan ook provinciaal in blijven zetten om de bereikbaarheid van Dordrecht in alle opzichten op peil te houden.'