Koester onze onbebouwde kusten

19 januari 2016

Koester onze onbebouwde kusten

Foto: MBZH

De Nederlandse kust is nu nog grotendeels een oase van schoonheid en rust. Goed voor onze inwoners, geliefd bij buitenlandse toeristen en belangrijk voor de economie. Het Kabinetsbesluit van vlak voor Kerst om meer bebouwing langs de kusten toe te willen staan, zet deze kwaliteiten onder druk. SP-fractievoorzitter Lies van Aelst sprak haar zorgen uit tijdens de Statencommissie Ruimte en Leefomgeving van 13 januari.

De SP diende met CDA, D66, VVD en GroenLinks een rondvraag  in over de gevolgen van het kabinetsbesluit voor de kustbescherming in Zuid-Holland. Door dit besluit is het huidige landelijke verbod op bouwen buiten de bebouwde kom in kust- en duingebieden geschrapt.

De partijen willen voorkomen dat dit gevolgen heeft voor de waterveiligheid of leidt tot aantasting van de ruimtelijke kwaliteit of de natuur. De belangrijkste vraag is of de provincie nu het Rijk een flinke stap terug doet, zelf in staat is om onze kust in alle opzichten goed te beschermen.

Een belangrijke taak van de provincie hierbij is de ruimtelijke ordening. De huidige Visie Ruimte en Mobiliteit (VRM) en de bijbehorende verordening en programma Ruimte zijn momenteel de belangrijkste instrumenten om de ruimtelijke kwaliteit langs de kust te bewaken. Gedeputeerde Bom-Lemstra zegde toe te onderzoeken of deze ook in de nieuwe situatie volstaan.

Ook de waterveiligheid en natuurbescherming worden meegenomen in het onderzoek. Op deze terreinen houdt de Rijksoverheid zelf meer verantwoordelijkheid. Het provinciebestuur van Zuid-Holland komt dit voorjaar met een complete inventarisatie van de regels en  handhavings-instrumenten voor bouwen langs de Zuid-Hollandse kust.

De SP blijft vinden dat de bescherming van het waardevolle aaneengesloten Nederlandse kust- en duingebied van landsbelang is en dus bij de Rijksoverheid thuishoort. Dat vergt echter wel een andere opstelling van het kabinet. ‘Tot die tijd moeten we het als provincie samen met de andere overheden, natuurorganisaties en andere belanghebbenden zo goed mogelijk regelen’, aldus Van Aelst.

• Foto: het groene kustgebied bij Ter Heijde