Bebouwing gepland naast helihaven Ypenburg

10 februari 2016

Bebouwing gepland naast helihaven Ypenburg

Foto: DS

Op 14 oktober 2015 stemden Provinciale Staten in Zuid-Holland in met de komst van een helihaven aan de Spoorlaan in Den Haag (Ypenburg). Eén van de voorwaarden waar de luchthaven aan moet voldoen was een minimale afstand van vijfhonderd meter tot woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen. Omdat een helihaven veel overlast geeft ook voor omwonenden op grotere afstand stemde de SP tegen de komst van de helihaven.

Onlangs maakte gemeente Den Haag bekend met ingang van oktober dit jaar tijdelijk (voor tien jaar) 150 statushouders te willen huisvesten bij de Plas van Reef in de wijk Ypenburg. De Plas van Reef ligt vlak bij de locatie van de helihaven.
Lies van Aelst (woordvoerder SP) en Paul Breithbarth en Geertjan Wenneker (beiden D66) stelde hierover vragen aan het provinciebestuur.

SP Statenlid Lies van Aelst: ‘We steunen het uitgangspunt om statushouders in onze provincie op te vangen maar vragen ons in dit geval af of de beoogde opvanglocatie niet te dicht bij de helihaven ligt. We zijn van mening dat ook statushouders die een tijdelijke woning krijgen aangeboden geen overlast zouden moeten hebben van de helihaven.’

Het college wordt gevraagd uitsluitsel te geven: komen de woningen op meer of minder dan vijfhonderd meter van de helihaven te liggen? En als het om minder dan vijfhonderd meter gaat, wat betekent dat dan voor de helihaven?

De betrokken woordvoerders verwachten dat de provincie en de gemeente Den Haag op korte termijn duidelijkheid kunnen verschaffen.