Grote interesse bijeenkomst tekort betaalbare woningen

3 februari 2016

Grote interesse bijeenkomst tekort betaalbare woningen

Foto: SP

Al vele jaren is er een tekort aan betaalbare woningen in Zuid-Holland. Het aantal goedkope sociale huurwoningen is afgenomen van 45% in 1986 naar 19% in 2012. Gemiddeld is de wachttijd 8 jaar. Tussen 2009 en 2015 is de gemiddelde sociale huurder 117 euro per maand (28,8%) meer aan huur gaan betalen. Door de enorme huurverhogingen van de laatste jaren zijn huurders dus verder in de knel gekomen.

Tijdens een drukbezochte bijeenkomst, georganiseerd door de Statenfractie, spraken SP leden over dit tekort aan betaalbare woningen en werd samen gedacht over mogelijke oplossingen. We spraken met Tweede Kamerlid Farshad Bashir, enkele wethouders van de SP en met vastgoed- en herbestemmingsexpert Gerben van Dijk.

Een uitdaging waar gemeenten zich voor gesteld zien, is het huisvesten van statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning). Zij hebben, volgens internationale verdragen, uiteraard net zoveel recht op een woning als andere inwoners. Ze krijgen, net als enkele andere doelgroepen, voorrang op een woning. Dat geeft bij al die mensen die al jaren wachten op een betaalbare woning vaak scheve gezichten.

De komst van de vele vluchtelingen is echter niet de oorzaak van het tekort aan woningen. De verschillende regeringen van de afgelopen jaren maakten de bewuste keuze sociale huurwoningen te slopen of te verkopen. Statushouders, gezinnen, starters, bijstandsmoeders, ze zijn allemaal het slachtoffer van hetzelfde afbraakbeleid.

De SP wil dat er per direct wordt gestart met het bouwen van meer betaalbare huurwoningen. Niet omdat er meer asielzoekers zijn, maar omdat die woningen al heel lang hard nodig zijn.

Daarnaast pleit de SP ervoor om statushouders beter te verdelen over gemeenten. Voor stedelijke gebieden moeten nu veel statushouders te plaatsen; daar waar er toch al een groot tekort aan woningen is en het bij elkaar plaatsen van grote groepen statushouders de integratie niet ten goede komt.

Foto: SP

De SP wil dus zo snel mogelijk meer betaalbare woningen – maar hoe?

We willen de voorraad sociale huurwoningen vergroten door te stopppen met de verkoop van de nog bestaande woningen, door nieuwbouw of door ombouwen van leegstaand vastgoed.
Er zijn ook andere creatieve oplossingen mogelijk. De aanwezige SP leden spraken met elkaar en met de verschillende sprekers over de kansen en gevaren van tijdelijke of creatief flexgoed.

Uitdagingen:

-De SP wil zoveel mogelijk betaalbare woningen erbij bouwen. Is dat mogelijk?
Het woonakkoord tussen VVD, PvdA, D66, CU en SGP zorgt door de extra belasting voor corporaties, voor vertraging van nieuwbouw.
De SP pleit voor een investeringsplicht (in plaats van de verhuurdersheffing) waardoor de slagkracht van corporaties toeneemt en gemeente prestatie-eisen kunnen stellen.

-Welke mogelijkheden zijn er voor herbestemming van leegstaande panden?
Ook aan het ombouwen van kantoorlocaties zitten haken en ogen door de wet- en regelgeving. Natuurlijk zullen SP leden in de raadsfracties en wethouders in het gemeentebestuur er alles uithalen wat mogelijk is.

-Flexwoningen, gedeelde woningen en dergelijken kunnen op de korte termijn nodig zijn en voor sommige groepen statushouders (zoals jongeren) een goede kans zijn. Maar de meeste SP leden die aanwezig waren maakten zich vooral ook zorgen. Dit mogen geen nieuwe tweederangsburgers worden. We moeten blijven streven naar het bijbouwen van (of herontwikkelen tot) volwaardige betaalbare woningen voor iedereen.

Het was een gevarieerde en inspirerende avond.

Uiteindelijk is de conclusie wel, dat met het huidige regeringsbeleid onze lokale mogelijkheden beperkt zijn. Wat nodig is, is een beter woningbouwbeleid vanuit het Rijk. Zodat uiteindelijk iedereen; autochtoon, statushouder en vluchteling een goede en veilige woonruimte geboden kan worden.