SP: blijven investeren in fietsparkeren op stations

26 februari 2016

SP: blijven investeren in fietsparkeren op stations

Foto: MBZH

Het is positief dat steeds meer mensen op de fiets naar het station komen. Dit heeft echter ook een nadeel: het tekort aan goede fiets-parkeerplekken wordt steeds nijpender. De SP wil daarom de investeringsregeling voor fiets-parkeren verlengen. Deze loopt officieel af in 2020. Zonder extra maatregelen bedraagt het tekort aan fiets-parkeerplekken dan maar liefst 50.000.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst was onlangs op werkbezoek bij ProRail. Met regiodirecteur Cees de Vries besprak ze het grote tekort aan fiets-parkeerplekken, ook op Zuid-Hollandse stations.

De huidige landelijke investeringsregeling hiervoor loopt over vier jaar af. Naar verwachting is het geld echter volgend jaar al op, maar dan zijn de problemen nog lang niet opgelost.

De SP stelde daarom vorige week in de Tweede Kamer voor om het huidige landelijke actieplan fiets te verlengen. De ene helft van de investeringen betaalt het Rijk, de andere  helft de vervoerder.

Van Aelst: ‘Goed dat de SP dit landelijk oppakt. Investeren is fiets-parkeren is goed voor het OV. Goed OV betekent schonere lucht en lagere kosten voor wegaanleg en -onderhoud. Oftewel, investeren in fiets-parkeren loont’.

Voorjaar
Vervolggesprekken over het fiets-parkeren tussen minister Melanie Schulz van Haegen en de provincies, gemeenten, de NS en ProRail staan voor komend voorjaar gepland.

Op initiatief van de SP laat de minister ook de fietsersbond meepraten over de nieuwe fietsparkeer-plannen. Belangrijk, want deze bond vertegenwoordigt met 35.000 leden de grote en groeiende  groep fietsers in ons land.

‘Het is positief dat steeds meer mensen op de fiets naar het station komen’, aldus SP-Tweede Kamerlid Eric Smaling. ‘Goede fiets-parkeerplekken zijn daarom cruciaal. Wij dringen er dus op aan dat de minister daarvoor zorgt. Ook na 2020’.