Maak van overvolle buurtbus weer gewone bus

5 februari 2016

Maak van overvolle buurtbus weer gewone bus

Foto: SP

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst wil dat het provinciebestuur gaat kijken of buurtbussen die structureel veel reizigers trekken, zoals de buurtbus Hoeksche Waard-west, weer gewone buslijnen kunnen worden. Dit voorkomt teleurgestelde reizigers die niet in de achtpersoonsbusjes passen en levert echte banen op. Van Aelst vroeg daarnaast aandacht voor de tarieven van de buurtbus. Omdat er geen loonkosten zijn en de totale kosten dus lager zijn, zouden die logischerwijs lager moeten kunnen liggen.

De buurtbus Hoeksche Waard-west rijdt ieder uur van Zuid- naar Oud-Beijerland. Vrijwillige chauffeurs van de buurtbus trokken onlangs aan de bel bij Connexxion, het vervoersbedrijf dat de buurtbus exploiteert. De chauffeurs moeten regelmatig mensen weigeren, omdat het busje vol zit.

Buurtbussen worden vaak ingezet op trajecten waar door gebrek aan passagiers of door bezuinigingen geen gewone lijnbus meer rijdt. Wat de SP betreft moet dit bij succes van zo`n lijn gewoon weer teruggedraaid worden.

‘Overvolle buurtbussen veranderen in reguliere buslijnen levert niet alleen meer zitplaatsen op’, aldus van Aelst. ‘Het zorgt ook voor meer banen voor chauffeurs. Iedere baan telt in deze tijd van aanhoudend hoge werkloosheid’.

De SP benadrukt dat het omzetten van buurtbussen in reguliere buslijnen niks afdoet aan het vele goede werk dat vrijwillige buurtbuschauffeurs doen. Van Aelst: ‘Zij houden de dun bevolkte delen van onze provincie bereikbaar en verdienen hier veel lof voor’.

Tarieven
De SP heeft bij het provinciebestuur ook aandacht gevraagd voor de prijs van de buurtbus. De prijs per kilometer of van een kaartje wordt onder meer bepaald door de kosten voor de bus, brandstof en loonkosten.

Bij de buurtbus zijn er geen loonkosten. De totale kosten zijn dus lager. De SP wil daarom dat het provinciebestuur gaat kijken of bussen met vrijwilligers aangepaste tarieven kunnen krijgen.