Inspraakavonden Hoeksche Waard goede zaak

12 februari 2016

Inspraakavonden Hoeksche Waard goede zaak

Nadat de gemeenten er het afgelopen jaar niet uitkwamen, is in de al vijftien jaar durende discussie over de bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard de provincie weer aan zet. Deze organiseert de komende maanden inspraakavonden voor de inwoners van de vijf gemeenten. SP-Statenlid Frank Johan Hoogendam vindt het een goede zaak dat het provinciebestuur er nu duidelijk voor kiest om er samen met de betrokken gemeenten en inwoners uit te komen.

Net als in 2003 was ook nu een referendum mooi geweest, maar het initiatief daartoe ligt niet bij de provincie. De SP steunde in 2012 wel een voorstel voor het invoeren van een provinciaal referendum, maar dit haalde geen meerderheid.

Daarbij moet een provinciaal referendum wat de SP betreft voor hele provinicie gelden en niet alleen aan een deel van de provincie worden opgelegd. Om die reden kon de SP in de Statenvergadering van 3 februari een motie van de Partij voor de Dieren niet steunen.

Hoogendam drong er tijdens de Statenvergadering wel bij het provinciebestuur op aan om, net als de SP, iniatieven vanuit de Hoeksche Waard zelf voor een volksraadpleging of een referendum van harte te steunen.

Inspraakavonden
Het organiseren van inspraakavonden is wel een middel dat de provincie nu kan inzetten. De SP is dan ook blij dat dit daadwerkelijk gebeurt en heeft het provinciebestuur gevraagd de mening van de inwoners serieus te laten meewegen.

Daarnaast is het goed dat er gekozen is voor een open Arhi-procedure. Dit betekent dat herindelen niet vanzelfsprekend is en dat andere mogelijkheden gewoon open blijven. 'Hoofdzaak is dat de uiteindelijke keuze breed draagvlak heeft', aldus Hoogendam.

Mocht uiteindelijk blijken dat er geen draagvlak is voor een van de twee huidige opties (herindelen of versterkte samenwerking met doorzettingsmacht) dan is wat de SP betreft het handhaven van de huidige situatie ook een serieuze derde optie.