Vragen naar aanleiding van jarenlange stankoverlast rond Europoort

9 februari 2016

Vragen naar aanleiding van jarenlange stankoverlast rond Europoort

Foto: MBZH

Inwoners van Brielle, Maassluis en andere plaatsen rond de Europoort ondervonden de afgelopen jaren veel stankoverlast van chemiebedrijf Abengoa. Bij de productie van bio-ethanol uit mais komt een gist- en baklucht vrij, die niet alleen geurhinder veroorzaakt maar ook voor hoofdpijn en misselijkheid zorgt. De SP en D66 vragen zich onder meer af of de provincie voldoende mogelijkheden heeft om dit soort overlast stevig aan te pakken.

De afgelopen jaren legde de DCMR al voor hoge bedragen aan dwangsommen op aan Abengoa. Een aantal daarvan zijn door het bedrijf aangevochten. Eind vorige maand eiste ook het openbaar ministerie een miljoen euro van het bedrijf, wegens jarenlange overtreding van de milieuregels. De uitspraak hierover volgt op 11 februari.

SP en D66 in Provinciale Staten hebben vragen gesteld over de kwestie. De partijen willen dat iedereen in Zuid-Holland zonder zorgen de ramen open kan zetten.  ‘Overlast en hinder veroorzaken moet altijd consequenties hebben’, aldus SP-fractievoorzitter Lies van Aelst. Ze wil onder meer weten of de huidige regels  de provincie voldoende houvast geven om streng op treden.

Abengoa Bioenergy Rotterdam valt onder het Besluit Risicobedrijven Zware Ongevallen. Dit betekent dat de provincie toezicht houdt op deze bedrijven. Het milieutoezicht voor het Rijnmondgebied en Goeree-Overflakkee wordt uitgevoerd door de DCMR. Dit is de gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en vijftien gemeenten.