Forse uitbreiding Rotterdam Airport in strijd met provinciale afspraken

10 maart 2016

Forse uitbreiding Rotterdam Airport in strijd met provinciale afspraken

Foto: SP

Rotterdam Aiport kan alleen uitbreiden binnen de huidige milieu- en geluidsruimte. Dit staat duidelijk in het huidige Zuid-Hollandse coalitieakkoord. Het provinciebestuur moet zich hiervoor dus sterk maken in de regio, bij de luchthaven en bij de minister. Dit stelt SP-fractievoorzitter Lies van Aelst naar aanleiding van uitspraken van de nieuwe directeur van de luchthaven.

De Statencommissie Verkeer en Milieu besprak gisterochtend de ontwikkelingen rond de luchthaven. De nieuwe directeur wil het aantal chartervluchten snel en fors opvoeren, zo meldden de media deze week. Het aantal vliegbewegingen zou bovenop de huidige 51.000 met 13.000 moeten toenemen.

Het Zuid-Hollandse coalitieakkoord is echter duidelijk: uitbreiden mag alleen binnen de huidige milieu- en geluidsnormen. ‘Forse uitbreiding van vluchten en verruiming van vliegtijden is dus in feite alleen mogelijk door stiller en schoner te vliegen’, aldus Van Aelst.

In de Tweede Kamer heeft de SP vragen gesteld. SP-Kamerlid Eric Smaling is bezorgd over de toename van fijnstof en geluidsoverlast voor omwonenden van het vliegveld. Smaling wil dat vooraf grondig onderzoek wordt gedaan naar deze risico’s.

Smaling vraagt zich verder af of snelle forse groei van Rotterdam Airport sowieso wel realistisch is. Dit gezien de uitbreiding op Eindhoven Airport en het optuigen van een hele nieuwe luchthaven bij Lelystad. Op 14 maart worden nieuwe rapporten over de groeiplannen van de Rotterdamse luchthaven openbaar.