Justitie, politie en provincie pakken zwanenmishandeling aan

5 maart 2016

Justitie, politie en provincie pakken zwanenmishandeling aan

Foto: SP

Het openbaar ministerie en de politie doen strafrechtelijk onderzoek naar de mishandeling van Zuid-Hollandse zwanen. Naar aanleiding van mondelinge vragen van de SP, de PvdD en Groen Links neemt ook het provinciebestuur maatregelen. De SP wil dat de beloofde aanscherping van de vergunningverlening en handhaving nieuwe misstanden onmogelijk maakt.

Met de beelden van EenVandaag  nog scherp op het netvlies bespraken Provinciale Staten afgelopen woensdag het lot van de knobbelzwanen. Alle partijen spraken hun afschuw uit. Gedeputeerde Weber zegde toe de ontheffing voor populatiebeheer aan te passen naar aanleiding van de nu geleerde lessen.

Ook in de Tweede Kamer  heeft de SP opheldering gevraagd. Kamerleden Eric Smaling en Henk van Gerven betwijfelen de noodzaak van de afschot. De ontheffing hiervoor is verleend op basis van een totale landschouwschade van 4.000 euro. ‘Uiterst dubieus’, volgens Smaling en Van Gerven.

De vervolging van gepleegde strafbare feiten blijft een zaak van politie en justitie. Alle partijen in Provinciale Staten zijn blij dat zij hun verantwoordelijkheid in deze zaak inmiddels nemen. Op het misdrijf dierenmishandeling staan gevangenisstraf en forse geldboetes van tienduizenden euro’s.

De Statencommissie Duurzame Ontwikkeling praat in april verder over de aanscherping van het provinciale beleid. SP, PvdD en Groen Links zijn blij dat de gedeputeerde hun aanbeveling overneemt om vooral ook voorbeeld te nemen aan provincies die het nu al wel beter hebben geregeld.

'De SP wil daarnaast dat er bredere lessen worden getrokken qua ontheffingen voor jacht op beschermde dieren', aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. 'Ook moet de jachtakte van een jager niet alleen ingenomen worden als hij een wet overtreedt, maar ook na overtreding van provinciale regels.'