Opening archeologisch en bouwhistorisch depot in Vlaardingen

21 maart 2016

Opening archeologisch en bouwhistorisch depot in Vlaardingen

Foto: SP

In het hart van Vlaardingen, boven de bibliotheek bevindt zich het archeologisch en bouwhistorisch depot. SP Gedeputeerde Rik Janssen opende onlangs het, voor publiek toegankelijke, depot. Dit deed hij samen met kinderen van de Jenaplanschool in Vlaardingen. Burgemeester Blase en wethouder Versluijs van de gemeente waren ook aanwezig bij de opening.

Gedeputeerde Rik Janssen ontving de eerste vondstdoos van het depot. Hierin hadden de kinderen zelf dingen gestopt die bewaard zouden moeten blijven. Samen met de gedeputeerde controleerden zij de inhoud van de doos, zoals altijd wordt gedaan wanneer iets aan het depot aangeboden wordt en werd het overdrachtsformulier getekend.

"Archeologische vondsten laten een stuk van onze geschiedenis zien. Ik vind het belangrijk dat de verhalen verteld blijven worden en dat de jeugd daarvan op de hoogte is. Ik was erg onder de indruk van het enthousiasme van de kinderen vandaar dat ik hen spontaan een bezoek aan het Archeon aanbood", aldus gedeputeerde Janssen.

Foto: SP

De SP in Zuid-Holland zet zich actief in voor het behoud en het toegankelijk maken van ons erfgoed. Het provinciebestuur, met de SP investeert €14 miljoen extra in cultureel erfgoed. Een groot deel daarvan gaat naar restauratie van monumenten. SP Gedeputeerde Rik Janssen heeft jaarlijks €2 mln euro beschikbaar voor de Erfgoedlijnen en op initiatief van de SP €1.5 mln voor aanvullende erfgoedambities. Daarin aandacht voor kleinere monumenten en projecten, behoud van molens en de toegankelijkheid van archeologische vondsten.

SP Statenlid Jerry Snellink: “Door archeologische vondsten en bouwhistorische collecties blijft de historie in leven. Het zorgt ervoor dat veel mensen geboeid blijven door onze geschiedenis, waar we zoveel van kunnen leren. Daarom zet de provincie zich samen met de gemeenten in om de depots voor het publiek toegankelijk te maken.”