Otters krijgen eindelijk veilige oversteek

16 maart 2016

Otters krijgen eindelijk veilige oversteek

Foto: DS

De provincie start zo snel mogelijk met de aanleg van otterpassages bij de Nieuwkoopse Plassen. Het gaat om drie faunabuizen en uitstapplaatsen in de Oude Rijn. De SP is blij met deze toezegging. Fractievoorzitter Lies van Aelst vroeg in maart 2014 al om deze maatregelen.

Onderzoeksbureau Alterra bracht onlangs advies uit aan de provincie over verkeersmaatregelen voor de otter. De provincie kiest voor de aanleg van faunapassages, oftewel speciale ottertunnels onder de weg door. Dit vergroot hun leefgebied en maakt de kans op aanrijdingen een heel stuk kleiner.

De SP is blij met de nu aangekondigde maatregelen. De partij bedong al in de zomer van 2014 dat de provincie dierenwelzijn standaard meeneemt bij aanleg en groot onderhoud van wegen. Dit voorkomt dat er achteraf relatief dure maatregelen nodig zijn. Tunnels aanleggen onder bestaande wegen is technisch lastiger en daardoor prijziger.

‘Voorkomen is dus ook in dit opzicht beter en goedkoper dan genezen’, aldus SP-fractievoorzitter Lies van Aelst. Eind vorig jaar werd de derde otter doodgereden sinds de terugkeer van de dieren in de omgeving van Nieuwkoop gemeld. De SP hoopt dat het door de aanleg van de tunnels hierbij blijft.