Provincie blijft stadscentra beschermen tegen onnodige leegstand

7 maart 2016

Provincie blijft stadscentra beschermen tegen onnodige leegstand

Foto: SP

Leegstand en verpaupering in bestaande binnensteden zijn een groeiend probleem. Alleen al door het omvallen van V&D verliezen niet alleen duizenden mensen hun baan, maar komen er ook duizenden vierkante meters leegstaand winkeloppervlak bij. De SP vindt het daarom goed dat het provinciebestuur het strikte detailhandelsbeleid handhaaft, ook in Schiedam.

In Schiedam wil sportketen Declathon zich vestigen aan de rand van de stad. De provincie Zuid-Holland verbiedt dat. Om bestaande stads- en dorpscentra te beschermen tegen onnodige leegstand, zijn alleen grote bouwmarkten en dergelijke aan stadsranden toegestaan. Dat heeft een logische reden: met producten als grote bouwmaterialen door de binnenstad slepen is simpelweg niet te doen.

Sportketen Declathon verkoopt echter ​gewone sportartikelen zoals schoenen en kleding. Mede gezien de enorme leegstand bieden de binnensteden ook voor kleine oefenveldjes in de winkel voldoende plek. ‘Kijk naar Rotterdam. Declathon opende daar zelf vorig jaar nog een vestiging van 5.000 m2 op de Coolsingel, midden in de stad. Het kan dus gewoon wel’, aldus fractievoorzitter Lies van Aelst.