SP blij met vestiging Declathon in leegstaande pand V&D

9 maart 2016

SP blij met vestiging Declathon in leegstaande pand V&D

Foto: MBZH

Het groen aan de stadsranden zo veel mogelijk sparen, de veel te hoge winkelleegstand en verloedering van binnensteden tegengaan en de leefbaarheid verbeteren. Dat zijn de doelen van het strenge Zuid-Hollandse detailhandelsbeleid. Met de vestiging van sportzaak Declathon in de Haagse binnenstad werpt dit opnieuw vruchten af.

Sportzaak Decathlon gaat zich vestigen in een deel van het leegstaande pand van V&D aan de Grote Marktstraat in Den Haag, zo meldde Omroep West vandaag. Dit levert vijftig extra arbeidsplaatsen op. Belangrijk in deze tijd van aanhoudend hoge werkloosheid.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst is blij: ‘De SP heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het Zuid-Hollandse beleid om bestaande binnensteden te beschermen tegen onnodige leegstand en verloedering. Het is goed om te zien dat dit ook echt werkt’.

Eerder was er al succes in Rotterdam. Ook daar vestigde Declathon zich in de binnenstad. Onlangs verbood de provincie een vestiging aan de rand van Schiedam. ‘In 2014 had Schiedamse binnenstad nog de op vijf na hoogste winkelleegstand van Nederland. Ook daar zou dus wellicht plek kunnen zijn’, aldus Van Aelst.

Declathon Forepark
De SP blijft hiernaast strijden tegen de vestiging van Declathon in Den Haag Forepark bij Leidscheveen. Deze aanvraag ligt er nog steeds. Een extra vestiging op deze locatie zal publiek van andere winkelcentra en de Haagse binnenstad wegtrekken, terwijl de winkelleegstand in Den Haag al hoog is. Deze liep de afgelopen maanden al op van zeven naar vijftien procent.

Zie ook: