Zuid-Hollandse jongeren in debat bij op weg naar het lagerhuis

8 maart 2016

Zuid-Hollandse jongeren in debat bij op weg naar het lagerhuis

Foto: SP / Op weg naar het lagerhuis

Tijdens een levendige voorronde van op weg naar het lagerhuis, jureerde fractievoorzitter Lies van Aelst een aantal bevlogen debatten over nationale en provinciale thema`s. Op weg naar Het Lagerhuis is de grootste debatwedstrijd van Nederland. Jaarlijks doen er zo'n 200 scholen mee waardoor vele leerlingen in aanraking komen met provinciehuizen en provinciale politieke onderwerpen. De voorrondes vinden plaats in Provinciehuizen door het hele land. De uiteindelijke finalisten zijn te zien in de tv finale op NPO 2 in het voorjaar.

Foto: SP / Op weg naar het lagerhuis
Dalton Barendrecht en Dalton Voorburg wonnen afgelopen vrijdag de debatrondes in Zuid-Holland en plaatsten zich daarmee voor de landelijke finale.

De stellingen waren dit jaar opvallend prikkelend en aansprekend voor de deelnemers. De jongeren debateerde over of Zuid-Hollandse inwoners windmolens moeten omarmen, over samenvoeging van Zuid-Hollandse gemeenten en of gemeenten de morele plicht hebben om asielzoekers op te vangen.

Foto: SP / Op weg naar het lagerhuis

Net als voorgaande jaren was Van Aelst jurylid bij de Zuid-Hollandse voorronde. Deze keer zaten er niet alleen Statenleden maar ook raadsleden in de jury. Dit gaf een leuke nieuwe dimensie aan de bijeenkomst.

Van Aelst: “Er waren weer heel goede dabatteams bij, met jongeren die met passie over de verschillende stellingen debatteerde. Het is voor scholieren belangrijk om zich goed te leren verwoorden. Met deze debatwedstrijden geef je ze de kans in de praktijk te leren. Het is goed en belangrijk dat we de ruimte hiervoor bieden in ons provinciehuis”