RIVM-steekproef versneld uitgevoerd

24 april 2016

RIVM-steekproef versneld uitgevoerd

Foto: MBZH

Het RIVM start nog voor de zomer met onderzoek naar PFOA-waarden (C8) in het bloed van omwonenden van DuPont, nu Chemours. Dit onderzoek wordt uiterlijk volgend voorjaar afgerond. Hiermee is de eerder voorziene onderzoeksduur met de helft bekort. Het onafhankelijke, wetenschappelijke onderzoek krijgt de vorm van een gerichte, representatieve steekproef. Hierna wordt gekeken of verder onderzoek nodig is.

De SP in Provinciale Staten steunt deze gezamenlijke aanpak van het provinciebestuur, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeenten Dordrecht, Sliedrecht en Papendrecht. ‘Het is goed dat het provinciebestuur alle aanbevelingen van het RIVM overneemt en de uitvoering voortvarend oppakt’, aldus fractievoorzitter Lies van Aelst.

Op haar verzoek is er bij het RIVM op aangedrongen om ook omwonenden die zichzelf melden, zo mogelijk een plaats te geven in het onderzoek. Om de wetenschappelijke kwaliteit te garanderen beslist het onderzoeksinstituut hier uiteindelijk zelf over, zo bleek woensdag tijdens de bespreking van de situatie rond DuPont in Provinciale Staten.

(ex-)Werknemers van de fabriek vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelgegenheid (SZW). Ook de Inspectie SZW –de voormalige Arbeidsinspectie–  is inmiddels een onderzoek gestart. PFOA is in 2013 op de Europese lijst van Zeer Zorgwekkende Stoffen geplaatst vanwege de risico’s voor de gezondheid.

Maandag 25 april is er verder ambtelijk overleg tussen de provincie, het ministerie van I en M, de Dienst Gezondheid en Jeugd, de gemeenten Dordrecht, Sliedrecht en Papendrecht en het RIVM over het plan van aanpak van de steekproef. Ook de SP in de Tweede Kamer heeft vragen gesteld over de kwestie.

Meer informatie is te vinden via de websites van de provincie en de Omgevingsdienst Zuid-Holland-zuid: