Mooi gebaar: hulp bij vinden geschikte winkellocatie in binnenstad

3 mei 2016

Mooi gebaar: hulp bij vinden geschikte winkellocatie in binnenstad

Foto: SP

In deze tijd van aanhoudend hoge werkloosheid zijn nieuwe banen meer dan welkom. Tegelijkertijd kampen veel binnensteden met forse leegstand en verloedering. Dat kost veel geld –landelijk jaarlijks zo’n 13 miljard voor bestrijding van verloedering, overlast en criminaliteit– en is uiteindelijk ook niet goed voor de werkgelegenheid. Sportzaak Declathon is dus van harte welkom in Den Haag, maar wel in de binnenstad. Daar is ruimte genoeg. Zo nodig wil de provincie helpen zoeken.

De provincie Zuid-Holland heeft vorige week het verzoek van Declathon om zich te mogen vestigen op het Haagse Forepark opnieuw afgewezen. ‘Het aanbieden van hulp om in de binnenstad wel een geschikte locatie te vinden is een mooie reactie daarop’,  aldus fractievoorzitter Lies van Aelst.

De afwijzing van het verzoek heeft een goede reden: de binnensteden in Zuid-Holland en zeker ook die van Den Haag (zo’n 15% sinds het omvallen van V&D) kampen met grote leegstand. Dit is slecht voor aantrekkelijkheid, voor de leefbaarheid en voor de veiligheid. Dit op z’n beloop laten, kan op termijn veel geld gaan kosten.

De provincie Zuid-Holland hanteert daarom op initatief van de SP detailhandelsbeleid dat binnensteden beschermt tegen onnodige leegstand. Dit houdt in dat alleen winkels met artikelen die niet in de binnenstad passen (bouwmaterialen etc.) zich aan de stadsranden (=in de 'perifere winkelgebieden') mogen vestigen.

'Ook de sportartikelen van Declathon passen prima in de binnenstad', aldus Van Aelst. Ze verwijst nogmaals naar Rotterdam. Daar opende Declathon zelf een winkel van maar liefst 5.000 vierkante meter op de Coolsingel, midden in binnenstad. ‘Daarmee ga je de leegstand pas echt goed te lijf’.