Opheldering gevraagd over subsidie pontje Moordrecht-Gouderak

6 mei 2016

Opheldering gevraagd over subsidie pontje Moordrecht-Gouderak

Foto: SP

De exploitant van het veer Moordrecht-Gouderak die onlangs aankondigde te willen stoppen, ontving in in 2010 nog 273.000 euro subsidie voor de bouw van een nieuwe pont. Die hij vervolgens alweer heel snel doorverkocht. SP-fractievoorzitter Lies van Aelst wil opheldering over de eindbestemming van de subsidie. Daarnaast moet de provincie er bij de betreffende gemeenten op aandringen dat de inwoners van Moordrecht en Gouderak in ieder geval een fiets- en voetgangersveer houden.

Het contract van de veerexploitant met de gemeente Krimpeneraard loopt nog tot 2019. Vorige week kondige hij aan het contract per 1 mei al te willen opzeggen omdat hij verlies draait. Na veel ophef blijft het veer nu in ieder geval één maand langer varen.

Voor veel inwoners van Moordrecht en Gouderak is het veer onmisbaar. Voor mensen zonder auto, voor kinderen en vele anderen vormt het de verbinding met winkel en andere voorzieningen, hun sportclub en openluchtzwembad De Baan in Gouderak.

Structurele oplossing
Van Aelst heeft erop aangedrongen dat de provincie met de betrokken gemeenten –Krimpenerwaard en Zuidplas– gaat praten over een structurele oplossing. Inwoners moeten ervan op aan kunnen dat ze ieder geval een fiets- en voetgangersveer houden.

Verder wil ze opheldering over de eindbestemming van de subsidie voor de nieuwe pont. In 2010 was al bekend dat de Gouderaksebrug er zou komen. Daarnaast is de subsidie toegekend op basis van een ‘gedekt financieringsplan inclusief reëele businesscase’.

‘De vraag is dus wat die onderzoeken waard waren’, aldus Van Aelst. ‘En wat de exploitant uiteindelijk met de subsidie oftwel met de opbrengst van de nieuwe pont heeft gedaan. Voor 273.000 euro hadden we voor een fiets- en voetgangersveer veel moois kunnen doen’.

Regels aangepast
Op initatief van de SP zijn de regels voor verensubsidies inmiddels aangepast. De provincie kan nu subsidiegeld terugvorderen bij verkoop, overname of beëindiging van ponten. Hetzelfde geldt voor veerinfrastructuur die met provinciale subsidie is aangelegd.

Daarnaast wil Van Aelst dat de provincie lering trekt uit de kwestie. De voorwaarden voor het nieuwe provinciale verenfonds moeten in ieder geval wel echt echt ‘waterdicht’ worden, zodat misbruik uitgesloten is.