Gedeputeerde bedankt vrijwilligers

1 juni 2016

Gedeputeerde bedankt vrijwilligers

Foto: B. Kap

SP-gedeputeerde Rik Janssen opende op 18 mei de nieuwe Natuur- en bunkerwandeling bij de gerestaureerde Seeburgbunker in Oostvoorne. Hij zette vooral de vele vrijwilligers in het zonnetje. Zonder hen was het vele werk aan de bunkers en de wandelroute nooit tot stand gekomen. De Seeburgbunker is onderdeel van een veel groter complex: een 97 bunkers tellende radarstelling  ten zuiden van het voormalige vliegveld Oostvoorne. Het betonnen bunkercomplex is nu omgeven door natuur.

De grote radarstelling waartoe ook de ‘Seeburg 424’ behoort, had als doel om tijdens de Tweede Wereldoorlog geallieerde bommenwerpers op te sporen. De informatie over hun positie werd doorgegeven aan Duitse gevechtsvliegtuigen en aan het luchtafweergeschut op de grond.

In totaal zijn er boven ons land zo’n 7.000 geallieerde vlietuigen neergeschoten. Nog veel meer jonge mannen verloren hierbij het leven. Gedeputeerde Janssen benadrukte tijdens de opening het historische en educatieve belang van de bunkers. Ze markeren een periode die zich hopelijk nooit meer herhaalt.

Restauratie
De Seeburg 424 was een van de ‘communicatiebunkers’ van het complex, voorzien van communicatie- en radarapparatuur. De bunker verdween na de oorlog onder een dikke laag zand. Met hulp van vele vrijwilligers is de bunker sinds afgelopen najaar  uitgegraven en vervolgens gerestaureerd.

De provincie Zuid-Holland stelde hiervoor subsidie beschikbaar via de ‘Erfgoedlijn Atlantikwall’. Ook de Adcock 481-bunker werd aangepakt. De bekendse bunker van het complex is de Biber-bunker, een grotere versie van de Seeburg 424. Naar deze bunker zijn de stelling en de Stichting Biberbunker vernoemd.

Atlantikwall
De Atlantikwall de Duitse verdedigingslinie tegen een geallieerde invasie vanaf zee. Deze liep vanaf Noorwegen tot aan de zogenoemde ‘Vichylijn’ in Frankrijk. Vichy-Frankrijk werd pas eind 1942 bezet. Daarvoor werkte het regime wel samen met de nazi’s en de fascisten in Italië.

De Biber-radarstelling was formeel geen onderdeel van de Atlantwikwall, maar ligt wel ongeveer indezelfde lijn. De Biberstelling was tijdens de Tweede Wereldoorlog volledig in handen van de Luftwaffe, oftewel de Duitse luchtmacht.

Meer informatie: