Verdriedubbeling kustbebouwing onacceptabel

17 juni 2016

Verdriedubbeling kustbebouwing onacceptabel

Foto: SP

Dat het kabinet de plannen om de kustbescherming los te laten inslikte en het provinciebestuur uitsprak deze taak zeer serieus te nemen, lijkt projectontwikkelaars en veel gemeenten helaas vooralsnog niet te deren. Sterker: volgens Natuurmonumenten kent de kust van Zuid-Holland op dit moment ‘de grootste bouwexplosie van Nederland’. Maar liefst 1.264 villa’s, bungalows, strandhuisjes, hotelkamers en appartementen zijn in aanbouw of in voorbereiding. Het waardevolle open kustlandschap verdwijnt hiermee in rap tempo.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst vindt dit onacceptabel. Na de rondvraag in januari dit jaar tijdens de Statencommissie Ruimte en Leefomgeving, heeft ze nu op initiatief van Groen-Links samen met SGP-CU, CDA, de Partij voor de Dieren, VVD, 50PLUS, D66 en de PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur.

Van Aelst: ‘Het provinciebestuur gaf dit voorjaar aan kustbebouwing tegen te gaan door de Zuid-Hollandse kust deels toe te willen voegen aan het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Dit lijkt vooralsnog niet te helpen. Wij willen dus snel weten welke aanvullende maatregelen zullen worden genomen.'

Ze benadrukt dat de SP een groot voorstander is van bouwen, maar wel naar behoefte en op de juiste plek. ‘De vraag naar betaalbare(huur-)woningen in Zuid-Holland blijft groot’, aldus Van Aelst. ‘Daarvoor moet dus alle hens aan dek. En laat de unieke ongerepte plekken langs de kust met rust’.

Verdriedubbeling
Volgens Natuurmonumenten spannen vooral Goeree Overflakkee en de kust bij Den Haag de kroon qua bouwwoede. Langs de hele Zuid-Hollandse kust verschenen er de afgelopen drie jaar 446 nieuwe accommodaties. Op dit moment zitten er 1.264 stuks in de pijplijn: bijna een verdriedubbeling.

Behalve kleine huisjes verschijnen er ook steeds meer villa's en grote hotels langs het strand. Niet alleen op Goeree en bij Den Haag, Kijkduin en Hoek van Holland, maar straks ook bij Monster. Het ook voor toeristen aantrekkelijke open, groene karakter van de Zuid-Hollandse kust gaat hiermee verloren.​