Succes SP: geen kaalslag veer Rozenburg-Maassluis

13 oktober 2016

Succes SP: geen kaalslag veer Rozenburg-Maassluis

Foto: SP

Het veer Rozenburg-Maassluis is niet alleen onmisbaar voor de veiligheid bij calamiteiten. Ook na de komst van de Blankenburgtunnel –in 2023 of 2024– blijft het veer voor velen de snelse route naar werk of school. Op aandringen van de SP gaat de provincie het veer daarom opnieuw voor lange tijd –vijftien jaar– aanbesteden. Belangrijke eis daarbij is dat ook na 2023/2024 een volwaardig autoveer behouden blijft. Van de regio wordt een financiële bijdrage verwacht.

De SP pleit al jaren voor behoud van een volwaardig autoveer, ook na de komst van de Blankenburgtunnel. Deze nieuwe verbinding onder Het Scheur wordt een toltunnel, waarvoor dus moet worden betaald. Ook zal de tunnel niet toegankelijk zijn voor voetgangers en fietsers en worden er in de tunnel zelf geen vluchtstroken aangelegd.

Vanwege de komst van de Blankenburgtunnel gingen er stemmen op om het veer af te bouwen tot fiets- en voetgangersveer. ‘De SP heeft zich hier met succes tegen verzet’, aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Behoud van een volwaardig veer is voor ons een belangrijk winstpunt vanwege de mobiliteit en veiligheid in dit gebied vol chemische industrie.’

De provincie stelt in de nieuwe aanbesteding dat het veer in totaal maximaal één miljoen euro per jaar mag gaan kosten. Ongeveer kwart daarvan, zo'n 250.000 euro, zouden andere partijen zoals gemeenten en het havenbedrijf gezamenlijk op moeten opbrengen. ‘Aangezien de hele regio meeprofiteert van het veer, lijkt dat ons niet meer dan redelijk’, aldus Van Aelst.

Behalve behoud van een volwaardig autoveer eist de provincie in de nieuwe aanbesteding ook dat de exploitant die het contract krijgt, minstens één pont volledig verduurzaamt. Volgens de planning van de aanbesteding gaat het contract met de nieuwe exploitant van het veer op 1  januari 2018 van start. Op 31 december 2017 loopt het huidige contract met Connexxion af.​