Provincie opent nieuwe website over archeologie

4 januari 2017

Provincie opent nieuwe website over archeologie

Foto: MBZH

Het Archeologiehuis in Alphen, Museum Vlaardingen, het Westlands Museum, Museum de Koperen knop in de Alblasserwaard of Streekmuseum Goeree-Overflakkee: in Zuid-Holland is veel te zien en te beleven op het gebied van archeologie. De website beleefarcheologie.nl biedt sinds eind vorig jaar een handig overzicht van belangrijke Zuid-Hollandse archeologische vondsten, musea, evenementen en subsidiemogelijkheden.

De nieuwe site is gerealiseerd door het Erfgoedhuis, met steun van de provincie. De SP is enthousiast.‘Onze geschiedenis zichtbaar en beleefbaar maken is belangrijk’, aldus SP-Statenlid Wim Metselaar. ‘Zo geven we waardevol erfgoed echt door aan volgende generaties’.

De site is ook interessant voor mensen die zelf actief aan de slag willen met archeologie. Per Zuid-Hollandse gemeente is informatie beschikbaar over het archeologiebeleid en over de ‘spelregels’ voor opgraven. Ook is er een handig overzicht van de verschillende (vrijwilligers-)verenigingen.

Verbeterpunten
In 2014 is het archeologiebeleid van de provincie Zuid-Holland op initiatief van de SP onder de loep genomen. Hieruit kwamen verschillende verbeterpunten, zoals een (brand-)veiliger provinciaal depot, betere registratie van archeologische vondsten en meer samenwerking met gemeenten.

Ook het huidige provinciebestuur met de SP investeert fors in erfgoed en archeologie. In totaal is er veertien miljoen euro beschikbaar voor onder meer onderhoud en restauratie van molens en andere monumenten en voor de promotie en het toegankelijk maken van waardevol erfgoed en archeologie.

Meer informatie: