Maak Zuid-Hollandsche geschiedenis zichtbaar

15 februari 2017

Maak Zuid-Hollandsche geschiedenis zichtbaar

Foto: SP

De Leidse wevershuisjes, het miniboerderijtje bij de Schiedamse Babbersmolen en de Haagse zilverschat: nog steeds komen er in Zuid-Holland ieder jaar bijzondere archeologische vondsten boven. Wat betreft de SP blijven deze niet verborgen in de depots, maar worden ze getoond aan zo veel mogelijk mensen. Ook dit jaar is hiervoor weer subsidie beschikbaar.

De subsidieregeling publieksbereik archeologie is op initiatief van de SP vorig ingesteld om zo veel mogelijk Zuid-Hollanders bij het verleden onder hun voeten te betrekken. Dit jaar is het aantrekken van een breed publiek en het betrekken van vrijwilligers nog belangrijker om voor subsidie in aanmerking te komen.

De regeling werkt ook dit jaar met co-financiering. Dit betekent dat ook de aanvrager meebetaalt aan het gesubsidieerde project. Voorbeelden van projecten: een ruimte of opgravingslocatie waarbij het publiek actief wordt betrokken, een archeologische  tentoonstelling of een interactieve presentatie.

Zuid-Hollandse musea, oudheidkamers, historische verenigingen, bibliotheken in Zuid-Holland, universiteiten, archeologische bureaus, archeologen, historici en gemeenten kunnen de subsidie aanvragen. Dit kan tot en met 15 maart 2017.

Kroniek
De Leidse wevershuisjes en de andere voorbeelden staan in de Zuid-Hollandse Archeologische Kroniek over 2015. Hierin presenteert het Zuid-Hollandse Erfgoedhuis ieder jaar belangrijke en opzienbare archeologische ontdekkingen. De kroniek is hieronder te downloaden.

Meer informatie: