Opheldering gevraagd na klachtenregen bij Rover
Opheldering gevraagd na klachtenregen bij Rover
Reizigersvereniging Rover ontving de afgelopen maanden duizenden klachten over de nieuwe dienstregeling van de NS. In Zuid-Holland nam vanuit Dordrecht de reistijd richting Breda, Tilburg en Den Haag fors toe, omdat er veel minder intercity’s stoppen in de Bijbelstad. Samen met de Partij voor de Dieren, D66, GroenLinks en ChristenUnie-SGP heeft de SP opnieuw vragen gesteld.
De SP hamert al sinds 2011 op het belang van goede treinverbindingen van en naar Dordrecht. Goed OV stimuleert de hele regio Drechtsteden én de luchtkwaliteit. Eerder hebben we ook al vragen en twee unaniem gesteunde moties ingediend.
De nieuwe dienstregeling van NS ging in op 11 december vorig jaar. Behalve de langere reistijd vanaf Dordrecht zijn de treinen ook veel voller. Daarnaast is de overstap vanaf de MerwedeLingeLijn nog krapper dan voorheen en wacht de andere trein vaak niet.
‘Grote kans dat dit ertoe zal leiden dat mensen de MLL gaan mijden’, aldus SP-fractievoorzitter Lies van Aelst. Samen met de andere partijen heeft ze het provinciebestuur gevraagd hoe en of het aantal overstappen meeweegt bij het verlenen van OV-concessies.
Oplossingen
Vanaf volgend jaar laat de NS in de ochtend- en avondspits een intercity tussen de Randstad en Zeeland rijden. Deze lijkt vooralsnog niet te stoppen in Dordrecht. Wat de SP, PvdD, D66, Groen Links en CU/SGP betreft dringt vervoersgedeputeerde Vermeulen hier bij de NS en het ministerie wel op aan.
De afgelopen maanden is bij storingen en vertragingen ook regelmatig een intercity Rotterdam-Dordrecht verlengd tot Breda. De partijen willen van het provinciebestuur weten hoe vaak dit is gebeurd en of dit ook op structurele basis kan.
Verder blijken er grote verschillen te zijn tussen intercitygemeenten en hoe zwaar hun belangen door de NS worden gewogen. De partijen willen ook opheldering over welke (harde) criteria de NS hierbij hanteert en of de provincie hier invloed op heeft.