Rustig strand moet zo blijven

28 februari 2017

Rustig strand moet zo blijven

Foto: SP

De SP-Statenfractie staat helemaal achter de bezwaren van de provincie tegen de bouw van 35 nieuwe strandhuisjes bij Kijkduin. Samen met natuurorganisaties en SP-afdelingen bezochten we afgelopen zomer de kust bij Kijkduin en Hoek van Holland. Overduidelijk werd dat de schaarse nog lege stukken strand bescherming verdienen. Dit is inmiddels vastgelegd in de provinciale regels.

Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Eind vorig jaar heeft Provinciale Staten de zogenoemde Visie Ruimte en Mobiliteit aangepast. Hierin staat nu heel duidelijk dat nieuwe strandbebouwing voor verblijfsrecreatie bij duingebied op rustige stukken strand niet meer mag. Het standpunt van de provincie sluit hier naadloos op aan. We zij blij dat hieraan stevig wordt vastgehouden.’

De komende tijd werkt de provincie verder aan het kustbeschermingsbeleid. Op initatief van de SP en andere partijen wordt er een Waarden en Ontwikkelingskader voor de Zuid-Hollandse kust opgesteld. Dit gebeurt mede aan de hand van het Kustpact, dat op 21 februari door de provincie Zuid-Holland en bijna zestig andere partijen is ondertekend.

In dit landelijke kustpact maken provincies, gemeenten, natuurorganisaties, recreatieondernemers en drinkwaterbedrijven onder meer afspraken over in welke delen van de kust geen nieuwe bebouwing meer wordt toegestaan en waar dat onder bepaalde voorwaarden nog wel mag: de zogenoemde ‘zonering’.

Voor de SP staat voorop dat onze unieke kust blijft openstaan voor iedereen en zeker niet wordt volgebouwd met luxe villa’s, private strandhuisjes, kunstmatige eilanden en dergelijke. ‘Ook toeristen komen speciaal naar onze kust om te genieten van de rust en de ruimte’, aldus Van Aelst. ‘Laten we deze waarden asjeblieft behouden’