Vurig pleidooi tegen Rotterdamse sloopplannen

14 maart 2017

Vurig pleidooi tegen Rotterdamse sloopplannen

Foto: SP

Fractievoorzitter Lies van Aelst hield afgelopen woensdag een vurig pleidooi tegen de sloop van 20.000 betaalbare huurwoningen in Rotterdam. Samen met de PvdA en Groen Links willen we dat de provincie stevig ingrijpt in het Rotterdamse woonbeleid. Door de grote behoefte aan echt betaalbare huurwoningen zijn de sloopplannen onverantwoord.

De Statencommissie Ruimte en Leefomgeving besprak vorige week woensdag het Rotterdamse woonbeleid. Het voorstel van SP, PvdA en Groen Links om de Rotterdamse sloo​pplannen tegen te houden via een Voorbereidingsbesluit met tijdelijk sloopverbod, kreeg helaas te weinig steun.

Een meerderheid van Provinciale Staten deelt onze zorgen over voldoende woningen voor alle doelgroepen in de Rotterdamse regio wel. Gedeputeerde Bom-Lemstra gaat daarom in kaart brengen welke provinciale maatregelen er nog meer mogelijk zijn.

De SP wil maatregelen die ervoor zorgen dat regionale afspraken over het aanbod van betaalbare woningen voortaan ook echt worden nagekomen en maatregelen die ervoor zorgen dat er er in de verschillende gemeenten meer betaalbare huurwoningen worden gebouwd.

'We willen gemeenten die het goed doen kunnen helpen en belonen en gemeenten die zich niet aan de afspraken houden kunnen sturen', aldus Van Aelst. De gedeputeerde beloofde snel een overzicht van mogelijke maatregelen toe te sturen. SP, PvdA en Groen Links wachten dit af.