Goed nieuws voor busreizigers: tarieven omlaag

30 juni 2017

Goed nieuws voor busreizigers: tarieven omlaag

Foto: MBZH

Goed nieuws uit de Statenvergadering van afgelopen woensdag voor busreizigers. Op initiatief van de SP gaat het kilometertarief in de Duin- en Bollenstreek, de Krimpenerwaard, Gouda, Alphen aan den Rijn en Leiden (=regio Zuid-Holland Noord) omlaag. Na de aanbesteding daar volgt ook de DAV-regio. Daarnaast komen er onderzoeken naar verlaging van de tarieven in heel Zuid-Holland, inclusief R-net HOV.

Met 0,143 euro ligt het kilometertarief in Zuid-Holland Noord nu ruim vijf procent hoger dan elders in de provincie Zuid-Holland. ‘Deze ongelijkheid is de SP al sinds de aanbesteding een doorn in het oog’, aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘We zijn blij dat dit nu wordt rechtgetrokken’.

Gelijktrekken van de tarieven is ook opmaat naar een andere SP-wens: samenvoegen van de huidige drie concessiegebieden tot één. Zo besparen we flink op de hoge (juridische) kosten van de huidige drie afzonderlijke aaanbestedingen. Daarnaast wordt het OV overzichtelijker en dus aantrekkelijker.

Dekking
Door de SP-motie van afgelopen woensdag gaat het kilometertarief in Zuid-Holland Noord komend jaar omlaag naar 0,136 euro. De benodigde 435.000 euro komt onder meer uit een ook door de SP in 2016 bedongen potje voor verbeteringen in het OV.

DAV-regio en HOV
Door onze motie gaan behalve de tarieven in Zuid-Holland Noord na afronding van de aanbesteding daar ook de tarieven in de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV-regio) omlaag. Daarnaast komt er onderzoek naar verlaging van de HOV-tarieven (R-net) in heel Zuid-Holland.

Voorstel PvdA
Ook de PvdA nam woensdag initiatief voor onderzoek naar verlaging van de OV-tarieven in Zuid-Holland, door deze voor heel Zuid-Holland terug te brengen naar het prijspeil van 2015. Omdat er veel onduidelijkheden zijn over de financiële en mogelijke juridische gevolgen van een dergelijk ​besluit, steunde de SP het voorstel om dit uit te zoeken.