h

SP wil OV-tarieven busconcessiegebieden gelijktrekken

7 juni 2017

SP wil OV-tarieven busconcessiegebieden gelijktrekken

Foto: MBZH

Busreizigers in Zuid-Holland Noord –de Duin- en Bollenstreek, de Krimpenerwaard en de regio’s rond Gouda, Alphen aan den Rijn en Leiden, inclusief het stadsvervoer in deze steden– zijn al jaren duurder uit. Het OV-kilometertarief ligt daar zo’n 5% hoger dan in de twee andere concessiegebieden. SP-fractievoorzitter Lies van Aelst wil extra investeren om deze verschillen gelijk te trekken.

Vervoersgedeputeerde Vermeulen zegde vandaag tijdens de Statencommissie Verkeer en Milieu toe de SP-wens in kaart te brengen. De vraag is onder meer hoeveel geld hier exact mee gemoeid is. De SP zal hierna met een voorstel komen.  

Jaarlijks is er de komende jaren structureel 1,5 miljoen euro beschikbaar voor extra investeringen in beter en beter betaalbaar OV. Een deel daarvan is al gereserveerd voor het in de vaart houden van het veer Maassluis-Rozenburg.

Van Aelst ziet meerdere voordelen in het gelijktrekken van de kilometertarieven in de huidige de drie Zuid-Hollandse busconcessiegebieden, te weten Zuid-Holland Noord, de DAV-regio en de Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee. 

Ten eerste wordt het openbaar vervoer in de grote regio Zuid-Holland Noord –het concessiegebied loopt vanaf de Lek tot aan de grens met Noord-Holland  en de kust, minus de metropoolregio– natuurlijk betaalbaarder en daarmee aantrekkelijker. 

Gelijktrekken van de tarieven is ook opmaat naar een andere SP-wens: de drie huidige concessiegebieden terugbrengen naar één. Aanleiding hiervoor zijn de hoge (juridische) kosten van drie huidige aanbestedingen.Geld dat de SP liever in het OV zelf investeert.

 

U bent hier