Waterbus gaat over de grens

6 juli 2017

Waterbus gaat over de grens

Foto: PZH

Op initiatief van de SP realiseert Zuid-Holland steeds meer openbaar vervoer over water. In de regio’s Rotterdam en de Drechtsteden is de Waterbus inmiddels een zeer gewaardeerd alternatief. Sinds 1 juli vaart de Waterbus ook in Antwerpen. Gedeputeerde Rik Janssen (SP) was bij de feestelijke introductie van dit slimme en schone ‘exportproduct’.

Rik Janssen: 'In dichtbevolkte en waterrijke provincies als Zuid-Holland en Antwerpen is het noodzakelijk dat vervoer over water een volwaardig alternatief is voor vervoer over wegen. De Waterbus speelt hierbij een belangrijke rol.

We besteden onderling natuurlijk veel aandacht aan de verbinding tussen de verschillende havens, maar het is ook mooi om te zien dat dit succesvolle vervoermiddel nu ook in Antwerpen vaart.'

Waardering reizigers
Reizigers waarderen het Zuid-Hollandse OV over water al jaren met hoge cijfers. Dit jaar eindige de Waterbus zelfs als tweede in de landelijke OV-klantenbarometer. Na een 8,0 in 2014 en een 8,3 in 2015 scoorde de Waterbus over 2016 een 8.5.

• foto: Rik Janssen met Marc van Peel (voorzitter Havenbedrijf Antwerpen)