Geen wild west in Westland

10 augustus 2017

Geen wild west in Westland

De NAM heeft op drie plekken in het land fors meer gas gewonnen dan hun vergunning toestond. In Maasdijk in het Westland was de overschrijding 317% in het eveneens in het Westland gelegen Monster 47% teveel en in Hardenberg 30%. De SP vindt het onbestaanbaar, kamerlid Sandra Beckerman en fractievoorzitter in provinciale staten van Zuid-Holland Lies van Aelst vragen regering en provinciebestuur om actie te ondernemen.

Beckerman: “Het is absurd dat de NAM zo omspringt met de veiligheid van de inwoners. Zelfs na alle ellende door de gaswinning in Groningen zet dit bedrijf de veiligheid nog steeds niet voorop. Er moet worden ingegrepen. Wij willen weten hoe dit heeft kunnen gebeuren, welke veiligheidsrisico’s hierdoor zijn ontstaan en of de NAM en andere gaswinners zich elders in het land wel aan de wet houden.”
Van Aelst: “Geen wild west in het Westland. Meer en scherper toezicht is hard nodig, dit schaad het toch al wankele vertrouwen in de NAM. Wat ons betreft krijgt de NAM sancties en niet een nieuwe vergunning waarmee deze illegale winning gelegaliseerd zou worden.”

Beide politici willen ook weten of en hoe de inwoners rondom de gasvelden bij Hardenberg en het Westland zijn geïnformeerd. Mocht dat niet zijn gebeurt dan pleit de SP ervoor om alsnog op korte termijn met hen in gesprek te gaan.