Ook kijken naar huurders en woningeigenaren bij energiebesparing

6 september 2017

Ook kijken naar huurders en woningeigenaren bij energiebesparing

De provincie Zuid-Holland investeert deze periode fors in een fonds voor bedrijven die bijdragen aan de transitie naar duurzame energie. ‘Erg belangrijk, maar we moeten ook kijken wat voor de huishoudens kunnen doen’, vindt fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Schone CV-ketels, isolatie, dubbel glas etc. leveren flinke besparingen op, maar lang niet iedereen kan dit betalen.’

Tijdens de laatste Statenvergadering voor de zomervakantie op 28 juni steunden alle partijen behalve de VVDde motie van Groen Links en de SP over de ondersteuning van huishoudens bij energiebesparing. Het provinciebestuur moet nu eerst in gesprek met gemeenten en woningcorporaties om te kijken wat er nodig en mogelijk is.

Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Duurzame energie is erg belangrijk, maar met alleen duurzame energie komen we er niet. We moeten ook echt minder energie gebruiken. Voor gezinnen levert dit ook nog eens een lagere energierekening op. Een voordeel dat veel gezinnen heel goed kunnen gebruiken.

Schone CV-ketels, isolatie en dubbel glas zijn echter duur. Door hierbij te helpen, kun je als overheid echt verschil maken in het leven van mensen. Een enorm fonds voor bedrijven die investeren in de energietransitie hebben we al. Om óók een energiefonds in te stellen voor corporaties en woningeigenaren, is wat ons betreft zeker het onderzoeken waard.’