SP op de bres voor behoud Reeuwijkse Rietveldwoningen

25 november 2017

SP op de bres voor behoud Reeuwijkse Rietveldwoningen

Foto: Wim Metselaar

De plannen van Woningbouwvereniging Reeuwijk voor sloop van 52 woningen van de wereldberoemde Nederlandse architect Gerrit Rietveld in de Jan van Hoofstraat, de Van Goghstraat en aan de Erasmusweg in Reeuwijk-Brug stuiten niet alleen op verzet van de bewoners en monumentendeskundigen. Ook de provinciale en landelijke SP pleiten voor renovatie.

Statenlid Wim Metselaar heeft schriftelijke vragen ingediend bij het provinciebestuur. Hij verwijst daarin naar Utrecht, waar blokken Rietveldwoningen zijn aangewezen als gemeentelijk monument en teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Hierbij zijn ze ook voorzien van een beter energielabel.

Metselaar roept het provinciebestuur op om zich in te spannen dit ook in Reeuwijk mogelijk te maken. Ook de landelijke SP roert zich. SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman zal een motie indienen bij de begroting, waarbij ze oproept tot extra fondsen voor dit soort belangrijke renovaties.

Ook de deskundigen van landelijke monumentenstichting Het Cuypersgenootschap benadrukken hoe zeldzaam sociale woningbouwprojecten van de hand van Rietveld zijn. Dit is een van de in totaal slechts drie projecten. De Reeuwijkse Rietveldwoningen renoveren in de oorspronkelijke stijl, is volgens hen goed mogelijk.​