Unanieme steun voor motie SP: betere voorzieningen bij bushaltes

5 december 2017

Unanieme steun voor motie SP: betere voorzieningen bij bushaltes

Foto: SP

Bushaltes zonder veilige oversteekplaats, zonder verlichting of zonder hokje om te schuilen, nodigen niet bepaald uit tot gebruik van het OV. Dat geldt ook voor haltes zonder de juiste voorzieningen voor minder-validen. Op initiatief van de SP brengt de provincie daarom alle Zuid-Hollandse bushaltes in kaart. Daarbij is het provinciebestuur opgeroepen bij de Voorjaarsnota van 2018 met een concreet verbeterplan te komen.

Fractievoorzitter Lies van Aelst diende haar door alle partijen gesteunde motie over de aantrekkelijkheid van bushaltes in bij de behandeling van de begroting begin deze maand. De afgelopen tijd ontving ze verschillende meldingen over bushaltes zonder enige voorzieningen.

Van Aelst: ‘Zeker in deze donkere, natte en koude maanden nodigen dit soort haltes niet uit tot meer gebruik van het OV. Iets wat juist erg belangrijk is voor de SP. Daarom hebben we gevraagd alle haltes in Zuid-Holland in kaart te brengen, zodat deze vervolgens kunnen worden aangepast.’

De aanpassing van bushaltes door niet-provinciale wegbeheerders kan worden betaald via de Subsidieregeling Mobiliteit (SRM). Het provinciebestuur is gevraagd om in overleg met vervoerders en gemeenten bij de Voorjaarsnota van 2018 met een verbeterplan voor de voorzieningen bij bushaltes te komen.​