Fractievoorzitter Lies van Aelst bij manifestatie tegen gaswinning: ‘Schade voorkomen is beter dan genezen. Geen winst boven mensen, geen winst boven veiligheid!’

20 februari 2018

Foto: Wim Metselaar

‘Laat het Groene Hart niet barsten!’. Onder dit motto komen de SP en vele inwoners, partijen en organisaties in verweer tegen –de plannen voor– gaswinning in het Groene Hart in de provincies Utrecht en Zuid-Holland én in Groningen. Fractievoorzitter Lies van Aelst sprak afgelopen zaterdag tijdens de manifestatie tegen gaswinning in Woerden. Ze riep opnieuw op tot een sociale energietransitie: ‘Stop met leven in het verleden. De toekomst zit in duurzame energie.’

Van Aelst afgelopen zaterdag in Woerden: ‘We zien in Groningen de grote gevolgen van de hebberigheid van gasgiganten. Beschadigde huizen, beschadigde monumenten en hele boze mensen. In onze regio hebben we te maken met een slappe bodem en brengt gaswinning daarom ook stevige risico`s met zich mee.

Daarbij maakt Groningen pijnlijk duidelijk hoe stroperig en ontmoedigend de schadeprocedures zijn. Dus laten we schade voorkomen in plaats van genezen. Laten we met alle gemeenten en provincies die door deze roofbouw getroffen worden samen in actie komen. Geen winst boven mensen! Geen winst boven veiligheid!’

Zuid-Holland
Op initiatief van de SP hebben de partijen in Provinciale Staten van Zuid-Holland zich –bijna– unaniem uitgesproken tegen gaswinning. Alleen de PVV en VVD deden niet mee. Daarnaast investeert Zuid-Holland ruim 100 miljoen euro in duurzame energie. Ook wordt gekeken hoe inwoners daarbij ondersteuning kunnen krijgen. Van Aelst riep het Rijk afgelopen zaterdag op dit goede voorbeeld te volgen en ook meer te investeren in een sociale energietransitie.

Ook deed ze een oproep aan het bedrijf Vermillion –dat mogelijk wil gaan boren naar gas bij Woerden– en aan aan de NAM, die afgelopen week nog flink op de vingers werd getikt voor overschrijding van de toegestane maximale gaswinning bij Monster en Maasdijk: ‘Stop met leven in het verleden. Investeer in de toekomst. Ik zal het zeggen in termen die u snapt: de winst, het geld en de toekomst zitten in duurzame energie!’