SP wil maatregelen vanwege hoge aardbevingsrisico door gaswinning in het Westland

22 februari 2018

Foto: PZH / MBZH

Uit nieuw onderzoek blijkt dat gaswinning op verschillende plaatsen in Zuid-Holland kan leiden tot aardbevingen. Bij Monster, Maasdijk en Gaag is de kans op een aardbeving reëel. Gaswinning bij ’s-Gravenzande zorgt zelfs voor 42% kans op een aardbeving. De SP is geschrokken van de cijfers en wil dat de gaswinning in Zuid-Holland zo snel mogelijk stopt. Ook pleit de partij voor een schadefonds voor als inwoners schade ondervinden.

SP Tweede-Kamerlid Sandra Beckerman vroeg de minister in augustus al in te grijpen bij de gaswinning in Zuid-Holland. Beckerman: ‘In de zomer bleek al dat de NAM tegen de afspraak in veel meer gas won dan was toegestaan. In Maasdijk zelfs drie keer zoveel. Nu blijkt dat er flinke veiligheidsrisico’s zijn voor inwoners bij de Zuid-Hollandse gaswinning. Het is tijd dat de gaswinning in heel Nederland wordt afgebouwd.’

Lies van Aelst, voorzitter van de SP-fractie in de Provinciale Staten van Zuid-Holland, wil dat het provinciebestuur actie onderneemt richting minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat. ‘De veiligheid van de inwoners moet voorop staan. De kans op een aardbeving is veel te hoog. De minister zou dit winningsplan daarom niet goed moeten keuren.’

Mocht de gaswinning in Zuid-Holland doorgaan dan wil de SP dat er een netwerk van sensoren in het Westland wordt geplaatst om de bodembeweging goed te meten, zodat snel ingegrepen kan worden. Ook toezichthouder SodM pleit hiervoor.

Daarnaast pleit de partij voor een schadefonds. Van Aelst: ‘De afhandeling van aardbevingsschade in Groningen ging lange tijd erg slecht. Nu komt er een onafhankelijk schadefonds en heeft de NAM geen rol meer in het vaststellen van de schade. Ook voor Zuid-Holland zou er een fonds moeten komen, zodat eventuele schade snel en ruimhartig kan worden vergoed.'