Uitsluitend digitaal niet voor iedereen ideaal: provincie blijft voorlopig publiceren in lokale bladen

23 februari 2018

Foto: SP

De provincie Zuid-Holland gaat voorlopig door met het publiceren van de provinciale kennisgevingen in de papieren huis-aan-huis-bladen. GroenLinks, 50Plus, PvdD, PvdA, PVV, Groep Verkoelen en de SP dienden hierover afgelopen woensdag een breed gesteunde motie in. Op initiatief van de SP wordt daarnaast gekeken of inwoners vaker persoonlijk per brief kunnen worden geïnformeerd.

De publicatie van provinciale kennisgevingen in huis-en-huisbladen was per 1 januari gestopt. Dit zou een bezuiniging van zo’n vier ton moeten opleveren. Een ruime meerderheid van Provinciale Staten inclusief de SP besloot afgelopen woensdag toch opnieuw naar dit besluit te willen kijken.

Afgesproken is dat de provincie voorlopig doorgaat met het publiceren in de lokale bladen. Ondanks dat veel mensen een 'nee-nee'-sticker hebben, blijkt uit onderzoek dat deze bladen toch goed worden gelezen. Bijna 90% van de Nederlanders leest weleens een huis-aan-huis-blad, ruim 60% procent zelfs elke week.

SP-Statenlid Wim Metselaar: ‘Uitsluitend digitale informatie is voor sommige mensen ideaal, maar niet voor iedereen. Ruim een miljoen Nederlanders is niet internetvaardig, oftewel digibeet. Eind vorig jaar sloegen het Sociaal Cultureel Planbureau en de Nationale ombudsman nog alarm dat deze groep vergeten dreigt te worden.'

Het provinciebestuur moet ook onderzoeken wat de informatiebehoefte van inwoners en een goede invulling daarvan op langere termijn nu precies is. Metselaar: ‘Hoofddoel is alle inwoners optimaal te informeren. Behalve de bladen zien we dus ook het in bredere straal versturen van brieven als goed informatiekanaal.’