Fractievoorzitter Lies van Aelst: 'Zuid-Holland hopelijk volgende provincie die aansluit bij de Statiegeldalliantie'

16 maart 2018

Minder zwerfafval, minder dierenleed, meer hergebruik en dus een duurzamere oftewel ‘circulaire’ economie. Voor fractievoorzitter Lies van Aelst allemaal goede redenen om de oproep te doen dat ook Zuid-Holland zich aansluit bij de Statiegeldalliantie. Ruim zeventig gemeenten en andere organisaties gingen Zuid-Holland al voor. Noord-Brabant was de eerste provincie die aansloot bij de Statiegeldalliantie.

Van Aelst deed de oproep voor aansluiting bij de Statiegeldalliantie tijdens de vergadering van de Statencommissie Ruimte en Leefomgeving vorige maand. De commissie sprak toen onder meer over circulaire economie. Dit houdt in dat producten en grondstoffen maximaal worden hergebruikt, waardoor er zo weinig mogelijk restafval ontstaat. Stimuleren en verduurzamen van de regionale economie is een taak van de provincie.

Volgens Van Aelst past aansluiten bij de Statiegeldalliantie naadloos bij deze opgave. ‘Statiegeld is een veel betere oplossing voor zwerfafval dan steeds maar opruimen van blikjes en flesjes. Dat is dweilen met de kraan open. Minder zwerfafval betekent ook minder afvalverbranding. Dat scheelt veel CO2-uitstoot. Ook heel belangrijk is dat er minder plastic afval in zeeën en oceanen belandt. Deze plastic soep veroorzaakt veel dierenleed. Dat moet zo snel mogelijk stoppen.’

Dierenleed
De plastic soep heeft verschillende nare effecten op dieren. Zo kunnen ze in plastic verstrikt raken en het inslikken. Dit kan leiden tot beknelling, verwonding en ziekte. Veel dieren overlijden als gevolg hiervan. De Statiegeldalliantie wil mede hierom dat er liefst nog dit jaar statiegeld wordt ingevoerd op alle flesjes en blikjes. In de bijna veertig landen waar statiegeld breed is ingevoerd werkt het aantoonbaar. In bijvoorbeeld Zweden, Australië, Duitsland en Californië wordt zo’n 90% van de pet-flesjes en blikjes hergebruikt.