h

Molens van Kinderdijk ook voor minder-validen bereikbaar over water met verduurzaamd beurtschip Jantina

26 april 2018

Molens van Kinderdijk ook voor minder-validen bereikbaar over water met verduurzaamd beurtschip Jantina

Beurtschip Jantina uit 1895, dat diende voor de oudste vorm van openbaar vervoer in ons land, is dankzij tweehonderd vrijwilligers en subsidie van de provincie opgeknapt, verduurzaamd en ook toegankelijk gemaakt voor minder-validen. Vanaf 1 mei vaart de Jantina over de lage boezem van de Nederwaard naar museummolen Blokweer. De tocht biedt een prachtig uitzicht op de molens van Kinderdijk.

SP-Statenlid Wim Metselaar is bijzonder blij met de ingebruikname van de Jantina. ‘De molens van Kinderdijk zijn niet voor niets aangemerkt als Unesco Werelderfgoed. De subsidie van de provincie voor betere toegankelijkheid van het gebied over water, ook voor minder-validen, is wat ons betreft zeer goed besteed. Daarbij gaat ook onze dank naar de vele vrijwilligers voor hun enorme inzet'.

Op 18 april werd het schip op de scheepswerf in Krimpen aan den IJssel officieel in de vaart genomen. Bij de renovatie is de Jantina behalve rolstoelvriendelijk ook volledig elektrisch gemaakt. Hierdoor heeft de boot geen schadelijke uitstoot. Eerder verstrekte de provincie Zuid-Holland al subsidie voor het beleefbaar en toegankelijk maken van de bezoekersmolens en aanlegsteigers op Kinderdijk voor minder-validen.

Beurtvaart
Beurtvaart ontstond in de vijftiende eeuw in de waterrijke kustgebieden van Holland. Het was een vorm van scheepvaart waarbij passagiers, vracht en vee door schippers in een bepaalde volgorde om de beurt, vandaar het woord beurtvaart, langs een vast traject werden vervoerd. Omdat er sprake was een soort dienstregeling en passagiers tegen betaling meekonden, wordt het gezien als  –de oudste vorm van– openbaar vervoer in ons land.

U bent hier