Provinciebestuur voert SP-voorstel uit: Zuid-Holland officieel partner Statiegeldalliantie

8 juni 2018

Na het bijna unaniem gesteunde SP-voorstel van afgelopen maart is de provincie Zuid-Holland officieel partner van de Statiegeldalliantie, de Nederlands-Vlaamse organisatie die bij de regering aandringt op snelle landelijke invoering van statiegeld op blikjes en kleine pet-flesjes. Zuid-Holland staat hierin bepaald niet aleen: ook 67% van alle Nederlandse gemeenten, 18 van de 22 waterschappen, 3 andere provincies en heel veel andere stichtingen, bedrijven en partijen zijn inmiddels aangesloten.

Fractievoorzitter Lies van Aelst nam het initiatief om ook Zuid-Holland aan te laten sluiten bij de Statiegeldalliantie. Voorkomen van dierenleed van dieren die zich verwonden aan zwerfafval of er ziek van worden en de ergernis en de kosten van –het opruimen van– zwerfaval waren een belangrijke drijfveren, maar niet de enige.

Hergebruik van blikjes en kleine plastic flesjes is een belangrijke stap op weg naar een volledig circulaire economie, waarin afval niet of nauwelijks meer bestaat en verbanding ervan dus niet meer nodig is’, aldus Van Aelst. De provincie Zuid-Holland heeftt als doel om in 2050 een circulaire economie te hebben, met dus fors minder uitstoot.