Toegankelijkheid openbaar vervoer voor mensen met een beperking moet beter

1 juni 2018

Toegankelijkheid openbaar vervoer voor mensen met een beperking moet beter

Foto: SP

Samen met GroenLinks, 50PLUS, D66, PvdA, VVD en PVV heeft de SP schriftelijke vragen gesteld over de toegankelijkheid van het OV in Zuid-Holland voor mensen met een lichamelijke beperking. Zij zijn vaak aangewezen op het OV, maar kunnen in de praktijk niet altijd –veilig– mee. Veelgehoorde klacht is dat rolstoelers niet meemogen, omdat het uitschuiven van de oprijplaat en het instappen te veel tijd kost. Buschauffeurs komen hierdoor in de knel met hun strakke rijtijden.

Ook als mensen wel met de bus meemogen, gaat dat niet altijd goed. Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Rolstoelen kunnen niet in altijd goed worden vastgezet in de bus. Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als de bus een noodstop moet maken. Ook kleinere buurt- en belbussen en bushaltes zijn niet altijd op rolstoelen en rollators berekend.'

Ander punt van zorg is dat de capaciteit voor passagiers met een rolstoel vaak beperkt lijkt te zijn tot één rolstoel per bus. Mensen met een beperking kunnen hierdoor niet samen reizen. De SP en de andere partijen vragen het provinciebestuur ook wat hieraan gedaan gaat worden.

SP, GroenLinks, 50PLUS, D66, PvdA, VVD en PVV vragen daarnaast om de complete situatie voor reizigers met een beperking in het Zuid-Hollandse OV in kaart te brengen en waar nodig te verbeteren, zodat wordt voldaan aan het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking.

Landelijk pleit de SP voor veel minder marktwerking in het openbaar vervoer. Niet het maken van zo veel mogelijk winst, maar goede dienstverlening voor alle reizigers en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs zouden voorop moeten staan.