Stap in de goede richting: toch toiletten op alle stations langs MerwedeLingeLijn

26 september 2018

Foto: PZH / Mediabank PZH

Vervoersbedrijf Qbuzz gaat toiletten plaatsen op alle stations langs de MerwedeLingeLijn. De SP heeft hier de afgelopen jaren herhaaldelijk voor gepleit. Eerder zegde het provinciebestuur al toiletten toe op een groot deel van de stations. Deze bleven tot op heden uit. De nieuwe vervoerder geeft hier nu uitvoering aan op alle stations. Een hele mooie stap!

De SP heeft al sinds 2010 geprotesteerd tegen de plannen van het provinciebestuur om alleen de grotere stations van toiletten te voorzien. Keer op keer hamerde de SP op het belang van toiletten op alle stations én in de trein.

‘Bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen en mensen met darmproblemen is een toilet écht onmisbaar', aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Ophouden is voor hen vaak geen optie.

Wij staan daarom helemaal achter het pleidooi van de OV-ombdusman van vorige week voor toiletten op álle stations en in álle treinen’. Wat de SP betreft worden er dan ook geen nieuwe treinen meer gekocht zonder!'

Tweede Kamer
Nadat de toiletten in veel treinen waren wegbezuinigd, nam de Tweede Kamer in 2008 en in 2010 al SP-moties aan dat alle treinen weer wc's moeten krijgen. Volledig toegankelijk OV inclusief toiletten moet uiterlijk in 2030 geregeld zijn.

Toiletten ín de trein blijft dus ook voor de provinciale MerwedeLingeLijn het doel voor de langere termijn.