Eerste stap op weg naar volledige toegankelijkheid station Gorinchem een feit

24 oktober 2018

Eerste stap op weg naar volledige toegankelijkheid station Gorinchem een feit

Foto: SP

Bijna acht jaar na de eerste SP-vragen uit 2011 over de slechte situatie op station Gorinchem voor mensen met een beperking, is nu eindelijk de eerste stap richting volledige toegankelijkheid gezet. Aannemer Ballast Nedam begon onlangs met de aanleg van de gelijkvloerse instap op perron 1. Ook komt er een nieuwe reizigerstunnel met lift en een nieuw perron aan de Haarwijkzijde, bereikbaar via een hellingbaan.

De hele verbouwing van het station is een gezamenlijk project van de gemeente Gorinchem, het Gehandicaptenplatform, ProRail en de provincie Zuid-Holland. Mede dankzij de inzet van de SP in Provinciale Staten betaalt de ook provincie flink mee aan het project.

‘Dat ging niet zonder slag of stoot’, aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Na onze eerste vragen uit 2011 hebben we nog verschillende keren aan de bel moeten trekken over gebrek aan snelheid en te veel bureaucratie. Dat neemt niet weg dat we bijzonder blij zijn dat het project nu eindelijk is gestart.

Daarvoor zijn we alle betrokkenen erg dankbaar. Volledig toegankelijk OV is een belangrijk doel voor de SP en ook de provincie heeft een rol bij het verbeteren van de toegankelijkheid van de stations. Daarbij is ook de MerwedeLingeLijn als succesvolle regionale provinciale treindienst hier zeker bij gebaat’.

Meer informatie: