Goed nieuws voor geschenkwoningen Watersnoodramp

22 november 2018

Goed nieuws voor geschenkwoningen Watersnoodramp

Foto: SP

Begin 2019 gaat de provincie Zuid-Holland in overleg met de provincies Zeeland en Noord-Brabant om de aandacht voor de geschenkwoningen te vergroten en de bescherming ervan te bevorderen. Dit antwoordt het provinciebestuur op schriftelijke vragen van SP-Statenlid Bart Vermeulen.

Naast het overleg tussen de provincies komt er een inventarisatie van de woningen. Ook worden ze op de Zuid-Hollandse kaart van de Cultuurhistorische Hoofdstructuur geplaatst. Deze kaart dient als informatiebron voor beleid van gemeenten en de provincie op het gebied van erfgoed en ruimtelijke ordening. Hiermee wil de provincie stimuleren dat cultuurhistorie behouden blijft of ingepast wordt bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.

Vermeulen stelde schriftelijke vragen omdat hij zich zorgen maakt over het verdwijnen van de geschenkwoningen door sloop of grootschalige verbouwing. De woningen zijn belangrijk, aangezien ze de enige overblijfselen in het landschap zijn die herinneren aan de buitenlandse hulp die op gang kwam na de Watersnoodramp. Veel van de woningen staan in groepen bij elkaar, met straatnamen die verwijzen naar het land dat de huizen schonk.

Bart Vermeulen: ‘Dit is een mooie steun in de rug van al die mensen die zich zorgen maken over het verdwijnen van dit erfgoed en zich inzetten voor het behoud ervan. Sinds de schriftelijke vragen in de media kwamen, ben ik benaderd door inwoners uit alle drie de provincies en uit al hun verhalen blijkt een enorme betrokkenheid bij dit erfgoed en een grote wens om dit voor de toekomstige generaties te behouden.’

Vermeulen hoopt dat het overleg een goed vervolg krijgt, zodat er meer concrete bescherming van de woningen komt en dat de andere provincies dit erfgoed ook opnemen in hun beleid.