Vragen SP over achterstallig onderhoud OV-materieel Drechtsteden: ‘Dit kun je reizigers én chauffeurs niet aandoen’.

1 november 2018

Foto: SP

'Buschauffeurs horen zich volledig te kunnen concentreren op de weg en hun passagiers. Passagiers moeten kunnen vertrouwen op een veilige rit. Zorgen over de veiligheid van materieel zijn in het OV dus absoluut uit den boze.’ Dit zegt fractievoorzitter Lies van Aelst naar aanleiding van berichten over achterstallig onderhoud van bussen en treinen van Arriva. Omdat de provincie opdrachtgever is voor het openbaar vervoer, heeft de SP opheldering gevraagd bij het provinciebestuur.

Chauffeurs zeggen vandaag in het AD dat hun materiaal al bijna een jaar niet goed meer onderhouden wordt. Dit speelt sinds begin dit jaar bekend werd dat Qbuzz de concessie voor het OV in de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden overneemt van de huidige vervoerder Arriva.

Van Aelst: ‘Laten we voorop stellen dat de SP geen voorstander is van aanbestedingen in het OV. Wat ons betreft houden reizigers en chauffeurs altijd hun zekerheid en wordt dit goed geregeld door de overheid. Een Kamermeerderheid besliste echter ooit anders. Daar hebben we vooralsnog mee te dealen.

Nu we met het systeem van winstgericht OV te maken hebben en we concessies moeten verlenen, moeten de rechten en veiligheid van reizigers en chauffeurs wel zo goed mogelijk gewaarborgd worden. Zij horen zich dus ook in de huidige situatie niet druk te hoeven maken over de veiligheid.’

Chauffeurs zeggen het ook vervelend te vinden met te kleine bussen te moeten rijden, omdat de grote buiten dienst zijn vanwege technische problemen. ‘Dan moeten ze reizigers laten staan. Dat willen chauffeurs niet en dat wil de SP ook niet’, aldus Van Aelst. 'Ook hierover vragen we dus opheldering.’