SP en GroenLinks ernstig bezorgd over lekkende oude gaswinningsputten

31 januari 2019

SP en GroenLinks ernstig bezorgd over lekkende oude gaswinningsputten

Afgelopen week bleek uit onderzoek dat er ook in Zuid-Holland lekkende oude gaswinningsputten zijn. Deze geven risico op bodemvervuiling en explosies. Bij Monster veroorzaken werkzaamheden om een lekkende put te dichten schade. De Statenfracties van de SP en GroenLinks zijn ernstig bezorgd en willen opheldering van het provinciebestuur. In de Tweede Kamer stelde de SP-fractie ook al zeer kritische vragen.

Het onderzoek waar het om gaat is de studie ‘Occurrence and fate of methane leakage from cut and buried abandoned gas wells in the Netherlands’. SP en GroenLinks vragen het provinciebestuur naar aanleiding hiervan actie te ondernemen. Zo moet er onder meer bij het Rijk worden aangedrongen op meer onderzoek naar de gevaren van lekkende oude gaswinningsputten.

De Statenfracties van de SP en GroenLinks hebben specifieke zorgen over een lekkende oude gaswinningsput onder een nieuwbouwlocatie in Monster in de gemeente Westland. De NAM probeert al enige tijd het lek te dichten, maar tot nu toe zonder succes. Omwonenden hebben inmiddels schade door deze werkzaamheden.

De partijen willen ook van het provinciebestuur weten of er op dit moment in Zuid-Holland nog meer woningbouwlocaties op oude gaswinningspunten zijn, of nog gepland staan. Gezien de grote woningbouwbehoefte in Zuid-Holland kan dit grote gevolgen hebben, onder meer vanwege de vergunningverlening voor deze locaties.